Pengetahuan Terhadap Bahasa Kebangsaan Sebagai Teras Pembinaan Peradaban Malaysia Dalam Kalangan Mahasiswa di Lembah Klang

Knowledge of the National Language as the Foundation of Malaysian Civilization among University Students in the Klang Valley

Authors

  • Adlina Ab. Halim
  • Siti NorAzhani Mohd Tohar
  • Ku Hasnita Ku Samsu

DOI:

https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol3no3.70

Keywords:

Tamadun, pengetahuan, bahasa kebangsaan, mahasiswa

Abstract

This paper aims to discuss the level of knowledge towards national language among university students in the higher institution of education (public and private) namely, i) history, ii) policy and iii) the position of Malay language in the world. Therefore, a study was conducted at Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia, Multimedia University and UNISEL, Selangor. A total number of 460 respondents were involved through stratified random sampling. The data were collected using questionnaires and was analyzed descriptively. The findings show that majority of IPT students have high knowledge in all dimensions, namely the history, policy and the position Malay language globally. However, there are some items in the section of policy and position of Malay language that indicated low level of knowledge. Hence, knowledge towards national language policy and the position of Malay language in the world should be enhanced through mass media or in the process of teaching and learning. This is vital so that students can have better appreciation of the Article 152 in the Malaysian Constitution which focuses on Malay language as the national language, the foundation for unity and building Malaysian civilization.

Abstrak: Makalah ini bertujuan membincangkan tahap pengetahuan bahasa kebangsaan dalam kalangan mahasiswa di institusi pengajian tinggi (awam dan swasta) dari aspek i) sejarah, ii) dasar dan iii) kedudukan bahasa Melayu di dunia. Sehubungan itu, satu kajian telah dijalankan di Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti Multimedia dan Unisel, Selangor. Seramai 460 orang responden diperoleh melalui kaedah pensampelan rawak berstrata. Data dikumpul menggunakan borang soal selidik dan dianalisis secara deskriptif. Hasil dapatan menunjukkan majoriti mahasiswa IPT mempunyai pengetahuan yang tinggi terhadap semua dimensi, iaitu sejarah, dasar dan kedudukan bahasa Melayu di dunia. Namun, terdapat beberapa item dalam dimensi dasar dan kedudukan bahasa Melayu yang menunjukkan pengetahuan yang rendah. Justeru, pengetahuan mengenai dasar bahasa kebangsaan dan kedudukan bahasa Melayu di dunia perlu dipertingkatkan melalui media massa atau dalam proses pengajaran dan pembelajaran agar mahasiswa dapat lebih menghayati Perkara 152 Perlembagaan Malaysia mengenai bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang menjadi teras kepada perpaduan seterusnya tamadun Malaysia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adlina Ab. Halim

Jabatan Pengajian Kenegaraan dan Ketamadunan, Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia

Siti NorAzhani Mohd Tohar

Pusat Pengajian Teras & Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia

Ku Hasnita Ku Samsu

Jabatan Pengajian Kenegaraan dan Ketamadunan, Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia

References

A. Aziz Deraman. (2000). Tamadun Melayu dan Pembinaan Bangsa Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka

A. Aziz Deraman (2010). Wacana Peradaban Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Adlina Ab. Halim, Siti Nor Azhani Mohd Tohar, Ku Hasnita Ku Samsu & Hashim Musa. (2015). Pemartabatan Bahasa Melayu Dalam Kalangan Pelajar Pelbagai Etnik Di IPT.
Kertas Kerja dibentangkan di Seminar Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu IX, 3-4 November 2015, Universiti Putra Malaysia.

Arkib Negara. (nd). Persada Kegemilangan Bahasa Melayu. Dicapai di: http://www.arkib.gov.my/persada-kegemilangan-bahasa-melayu2 pada 10 April 2013.

Asmah Haji Omar. (2008). Ensiklopedia Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.

Hashim Musa. (2012, 16 Ogos). Bahasa dan Tamadun (Temu bual).

Hashim Musa & Rozita Che Rodi. (2014). Peranan Bahasa Melayu dan Legasi Sejarah Penubuhan Malaysia dalam Penyemaian Cinta akan Negara Bangsa Malaysia. Pertanika
Mahawangsa. 1(1), 19-42.

Jabatan Perangkaan Malaysia. (2010). Dicapai di http://www.statitistics.gov.my/portal/images/stories/files/LatestReleases/banci/jadual1.pdf pada 20 April 2012

Kohn, Hans. (1967). Ideal of Nasionalism. New York: Collier Book.

Nazaruddin Mohd Jali, Maarof Redzuan, Asnarulkhadi Abu Samah & Ismail Mohd Rashid. (2003). Penagjian Malaysia: Kenegaraan dan Kewarganegaraan. (Edisi Kedua).
Selangor: Prentice Hall

Nik Safiah Karim. (2004). Bahasa Melayu Sedekad Lalu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Teo Kok Seng. (2010). Lokus Bahasa Melayu dalam Gagasan 1Malaysia: Alat Perpaduan Bangsa dan Kemajuan Negara. Himpunan Kertas kerja Persidangan Nasional
Paradigma Baru Perpaduan Bangsa (ms. 76-86). Kuala Lumpur: Majlis Profesor Negara.

Siti Nor Azhani Mohd Tohar. (2016). Pengaruh Semangat Kekitaan dan Penghayatan Sejarah Terhadap Bahasa Kebangsaan dalam Kalangan Mahasiswa Pelbagai Etnik di
Institusi Pengajian Tinggi Malaysia. (Tesis Ph.D tidak diterbitkan). Universiti Putra Malaysia.

Published

2018-12-06
CITATION
DOI: 10.33102/sainsinsani.vol3no3.70
Published: 2018-12-06
033 OJS add phone number field

How to Cite

Ab. Halim, A., Mohd Tohar, S. N., & Ku Samsu, K. H. (2018). Pengetahuan Terhadap Bahasa Kebangsaan Sebagai Teras Pembinaan Peradaban Malaysia Dalam Kalangan Mahasiswa di Lembah Klang: Knowledge of the National Language as the Foundation of Malaysian Civilization among University Students in the Klang Valley. Sains Insani, 3(3), 38-44. https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol3no3.70
سرور مجازی ایران Decentralized Exchange

Most read articles by the same author(s)