Impak Pembelajaran Kursus Pengajian Di ACIS Terhadap Keyakinan Pelajar Dalam Bidang Keusahawanan

The Impact Of Learning Courses Acis Towards Students Confidence In Entrepreneurship

Authors

  • Mohamad Afandi Md Ismail

DOI:

https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol6no3.367

Keywords:

kursus pengajian; tahap keyakinan, pelajar, keusahawanan, ACIS, course of study, confidence level, students, entrepreneurship, ACIS

Abstract

Penglibatan dan daya tarikan bidang keusahawanan semakin meningkat ekoran daripada kemajuan teknologi yang turut memberi kesan positif kepada dunia perniagaan melalui platform digital seperti Alibaba, Shopee, Lazada dan sebagainya. Budaya pembelian secara atas talian yang semakin popular dalam kalangan pengguna, menjadikan fokus para peniaga mula teralih kepada menjalankan perniagaan melalui platform digital. Bagi mengimbangi kehendak semasa dalam bidang keusahawanan, kebanyakan institut pengajian tinggi mula membuat perubahan terhadap kursus-kursus pengajian supaya merangkumi aspek keusahawanan. Perubahan ini diharapkan dapat mengubah persepsi, minat dan memberi galakan kepada para pelajar untuk menjadikan bidang keusahawanan sebagai salah satu kerjaya selepas menamatkan pengajian. Walaupun begitu, masih lagi wujud stigma tentang kerugian kepada para graduan bukan bidang keusahawanan yang menyertai bidang keusahawanan selepas tamat pengajian dan persepsi ketidakmampuan graduan untuk menyertai bidang keusahawan akibat kekurangan pengetahuan berkait keusahawanan semasa mengikuti kursus pengajian masing-masing. Oleh yang demikian, kajian ini akan merungkai kesan pembelajaran kursus pengajian yang ditawarkan di ACIS dalam memberikan keyakinan kepada para pelajar untuk menyertai bidang keusahawanan. Kajian ini akan menggunapakai kaedah kuantitatif melalui soal selidik kepada sejumlah pelajar yang sedang mengikuti pengajian di ACIS. Hasil soal selidik dianalisis menggunakan kaedah SPSS bagi menjawab objektif kajian. Hasil kajian mendapati wujud sikap dan minat yang positif dalam kalangan pelajar untuk menyertai bidang keusahawanan serta pelajar percaya bahawa kursus pengajian yang telah mereka ikuti memberi pengetahuan dan keyakinan untuk menceburi bidang keusahawanan. Justeru, kajian ini diharap dapat membantu pelbagai pihak untuk meletakkan aspek keusahawanan sebagai elemen penting dalam struktur pengajian.

 

The involvement and attractiveness of entrepreneurship are increasing due to technological advances that also positively impact the business world through digital platforms such as Alibaba, Shopee, Lazada, and so on. An increasingly popular online purchasing culture among consumers, making the focus of traders began to flower business through digital platforms. To offset the current needs of entrepreneurship, most institutes of higher learning began to make changes to courses for entrepreneurship. This change is expected to change the perception, interest and encourage students to make entrepreneurship one of the careers after graduation. Nevertheless, there is still a stigma about losses to graduates non-entrepreneurship participating in entrepreneurship after graduation and perception of graduates to participate in entrepreneurship due to lack of entrepreneurial-linked knowledge during their respective courses. As such, this study will undermine the impact of learning courses offered in ACIS in providing confidence to students to participate in entrepreneurship. This study will apply quantitative methods through the questionnaire to several students studying in the ACIS. The following questionnaire will then be analyzed using the SPSS method to answer the objectives of the study. The findings show that there are positive attitudes and interests among students to participate in entrepreneurship and students believe that the course of study they have followed provides knowledge and confidence to venture into entrepreneurship. Hence, this study is expected to help various parties to place entrepreneurial aspects as an important element in the structure of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(2001). Rancangan Malaysia Kesembilan; Percetakkan Nasional. Kuala Lumpur .

Abu Bakar Nordin (1995). Penilaian afektif. Kajang: Masa Enterprise

Barba-Sáncheza, V.; Atienza-Sahuquillo, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. Eur. Res. Manag. Bus. Econ. 24, 53–61.

Gabriela Boldureanu, Alina Măriuca Ionescu, Ana-Maria Bercu, Maria Viorica Bedrule-Grigorut & Daniel Boldureanu (2020). Entrepreneurship Education through Successful Entrepreneurial Models in Higher Education Institutions. Journal Sustainability.

Hair, J.F., Ringle, C.M. and Sarstedt, M. (2011). “PLS- SEM: indeed a silver bullet”, Journal of Marketing Theory & Practice, Vol. 19 No. 2, pp. 139-152.

Henseler, J., Ringle, C.M. and Sinkovics, R.R. (2009). “The use of partial least squares path modeling in international marketing”, in Sinkovics, R.R. and Ghauri, P.N. (Eds), Advances in International Marketing, Vol. 20, Emerald, Bingley, pp. 277-320.

Hoe Chee Hee. (2006). A Prototype to Encourage University Graduates to Become Franchisees. Prosiding Persidangan Keusahawanan Kebangsaan Kedua, Hotel Vistana, Pulau Pinang. 9-10 Disember.

Iklima Husna Abdul Rahim, Marry Tracy Pawan, Toh Pei Sung, Ahmad Shakani Abdullah. (2020). Persepsi Pelajar Terhadap Pendidikan Keusahawanan: Kajian Terhadap Pelajar Program Keusahawanan.

K.Wang (2004). Enterpreneurial interest of university students in singpaore. Technovation 24, 163-172.

Khalid Nordin (2005). Kertas Kerja dibentangkan di Kongres Ekonomi Islam Ketiga (KEI-3), 12- 15 Januari 2009/15-18 Muharam 1430H, Dewan Merdeka, PWTC, Kuala Lumpur

Maznah Mohd Zin, Arumugam, N. Krishnan, R. (2006). Pengajian Keusahawanan di Institut Pengajian Tinggi: Mampukah Kita Melahirkan Graduan Yang Bersedia Menjadi Usahawan Yang Berkemahiran. Prosiding Persidangan Keusahawanan Kebangsaan Kedua, Hotel Vistana, Pulau Pinang. 9-10 Disember.

Mohammad Rezal Hamzah, Ku Amir bin Ku Daud, Prof. Madya Dr. Narimah Ismail, Norizah Ahmad, Norshahrizan bt Nordin (2009). Tahap Pengetahuan dan Minat Pelajar Universiti Malaysia Perlis Terhadap Bidang Keusahawanan: Satu Tinjauan ke Arah Pembentukan Teknousahawan. Seminar Kebangsaan Pembangunan Keusahawanan. UKM

Mohammad Suwardi Mohd. Yusof, Noor Azman Abdullah, Lingaswaran Arjunan, Marina Mustapa Al Bakri (2017). Pengaruh Pengalaman Keusahawanan Terhadap Kecenderungan Keusahawanan Dalam Kalangan Pelajar Jurusan Perakaunan Kolej Matrikulasi Perak. Jurnal Penyelidikan Dedikasi, jilid 13.

Nooriah Yusof, Norain Mat Lazim & Zakiyah Jamaluddin (2013). Persepsi Pelajar Prasiswazah terhadap Program Pembangunan Kebolehpasaran Siswazah: Kes Universiti Sains Malaysia. Jurnal Antarabangsa Alam Sekitar, Masyarakat dan Ruang, 2013, Volume 1,, No. 1, 2013, 43-61

Nor Aishah Buang et al. (2005). Hubungkait Pendidikan Universiti dengan Tingkah Laku Kerjaya Keusahawanan Siswazah Ke Arah Pembangunan Pendidikan Keusahawanan Yang Berkesan. Deraf Laporan Akhir Projek Penyelidikan UKM.

Norashidah Hashim, Norasmah Othman dan Nor Aishah Buang (2009). Konsep kesediaan keusahawanan berdasarkan kajian kes Usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) di Malaysia. Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Pendidikan Malaysia, 34 (1), 187-203.

Norfadilah Nasharudin & Halimah Harun (2010). Aspirasi Kerjaya Keusahawanan dalam Kalangan Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam. Jurnal Pendidikan 35(1):11-17.1

Norlida Ab. Wahab, Nor Aishah Buang, & Ramlee Mustapha. (2007). Pengaruh Jajaran Pengetahuan Terhadap Kesediaan Mengenal Peluang Keusahawanan Melalui Pendidikan Sepanjang Hayat di Kolej Komuniti. Proceeding International Conference On Lifelong Learning (ICLL). Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia: Bangi. P360-371.

Ooi Yeng Keat, Shuhymee Ahmad, Habshah Bakar, & Norashidah Hashim (2014). Pengajaran Keusahawanan Sebagai Kursus Wajib: Satu Kajian Empirikal di Universiti Utara Malaysia. JPBU Vol. 7. ISSN 1394-7176

Pittaway, L.; Cope, J. (2007). Entrepreneurship education a systematic review of the evidence. Int. Small Bus. J. 25, 479–510

Salmah Topimin. (2006). Fostering Entrepreneurship: A Challenge for An Education Institution. Prosiding Persidangan Keusahawanan Kebangsaan kedua, Hotel Vistana, Pulau Pinang. 9–10Disember.

Sodri Ariffin (2008). Cabaran Memulakan Perniagaan; edisi editorial, universiti Teknologi MARA; dicapai secara online pada 24 November 2009 ; http://tunasmekar.uitm.edu.my/.

Statistik Utama Laporan Tenaga Buruh Di Malaysia (2021, Februari 2021). Jabatan Perangkaan Malaysia.

Su-Chang Chen, Jen-Chia Chang, Chun-Mei Chow, Hsi- Chi Hsiao & Chin-Pin Chen. (2013). Can the entrepreneurship course improve the entrepreneurial intentions of students?. International Entrepreneurship and Management Journal, 11(3).

Wan Mohd Zaifurin, Nor Hayati, Ibrahim Mamat (2015). Kebaikan Pekerjaan Keusahawanan Sebagai Pengantara Antara Faktor-Faktor Peramal dan Kecenderungan Pelajar Menceburi Kerjaya Keusahawanan. Jurnal Sains Humanika. UTM.

Yemini, M.; Haddad, J. (2010). Engineer-Entrepreneur: Combining technical knowledge with entrepreneurship education. The Israel case study. Int. J. Eng. Educ. 2010, 26, 1220–1229.

Published

2021-12-06
CITATION
DOI: 10.33102/sainsinsani.vol6no3.367
Published: 2021-12-06
033 OJS add phone number field

How to Cite

Md Ismail, M. A. . (2021). Impak Pembelajaran Kursus Pengajian Di ACIS Terhadap Keyakinan Pelajar Dalam Bidang Keusahawanan: The Impact Of Learning Courses Acis Towards Students Confidence In Entrepreneurship. Sains Insani, 6(3). https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol6no3.367
سرور مجازی ایران Decentralized Exchange