Jati Diri Kanak-Kanak Melayu-Islam Menerusi Pendidikan Awal

Malay-Muslim Children Identity through Early Education

Authors

  • Adibah Sulaiman @ Mohamad
  • Norsafuan Che Noh
  • Ezad Azraai Jamsari

DOI:

https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol5no2.156

Abstract

Jati diri atau self-identity memiliki sifat dan ciri tersendiri yang mendasari dan membentuk identiti sesebuah bangsa dari aspek adat, tradisi, bahasa, budaya dan agama. Ia menjadi teras dan lambang keperibadian seseorang individu dalam sesebuah bangsa. Artikel ini bertujuan untuk membincangkan peranan pendidikan awal bagi kanak-kanak Melayu-Islam dalam membentuk jati dirinya. Selain itu, objektif artikel ini adalah untuk menjelaskan maksud pemerkasaan jati diri dan pendidikan awal kanak-kanak Melayu Islam daripada beberapa pandangan sarjana bagi mendapatkan gambaran menyeluruh tentang konsep ini. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif iaitu pendekatan analisis teks bagi mencerakinkan maklumat daripada sumber yang berautoriti bagi memastikan kesahihan maklumat yang diperoleh. Kajian ini mendapati terdapat beberapa cabaran yang perlu diatasi dalam usaha menyemai dan memupuk jati diri Melayu melalui pendidikan awal. Kajian ini disifatkan penting kerana ia menjelaskan peranan pendidikan awal dalam memberi kefahaman, membudayakan penghayatan dan memperkasakan jati diri generasi Melayu masa kini.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah Hassan. 2009. Bahasa Melayu di Persimpangan: Antara Jati Diri dengan Rempuhan Globalisasi. Jurnal Kemanusiaan. 16: 59-81.

Adibah Sulaiman, Ezad Azraai Jamsari dan Noorsafuan Che Noh. 2014. Islamic Environment in Child Development According to the Views of Imam al-Ghazali. Mediterranean Journal of Social Science. 5(29): 33-39.

Ammar Fadzil. 2014. Peranan Ibubapa dalam Pendidikan Anak-Anak dari Perspektif Qur’an dan Hadith. https://www.academia.edu/12007120/Peranan_Ibubapa_dalam_Pendidikan_Anak-anak. Diakses pada 28 Julai 2019.

Ari Kurniawan, Muhammad Faisal Ashaari dan Azizi Umar. 2013. Jati Diri Kebangsaan Dalam Falsafah Pendidikan Islam. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Arifin Mamat. 2008. Pendekatan al-Quran dalam Pembangunan Modal Insan. Prosiding Wacana Pendidikan Islam Peringkat Kebangsaan. Siri ke-6, hlm. 29-34.

Asmawati Suhid. 2005. Pengajaran Adab dan Akhlak Islam Dalam Membangunkan Modal Insan. Jurnal Pengajian Umum. 8: 167-171.

Kamarudin Hussin. 1996. Sekolah dan Perkembangan Kanak-kanak. Kuala Lumpur: Utusan Publication.

Kamus Dewan. 2010. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Latifah Abdul Majid, Wan Nasyrudin Wan Abdullah dan Nurul Hidayah Ahmad Zakhi. 2012. Penerapan Nilai Murni dan Pembentukan Jati Diri Kanak-kanak Prasekolah Melalui Penggunaan Multimedia. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Hadhari Special Edition: 51-65.

Mariani Md. Nor. 2006. Realiti Trend dan Isu dalam Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Masalah Pendidikan. Universiti Malaya. Masalah Pendidikan. 29: 81-90.

Mohd Kamal Hassan. 2012. Membangun Modal Insan Melayu Dalam Sistem Pendidikan Islam. Kertas Kerja Perbincangan Meja Bulat Mengarusperdanakan Sistem Pendidikan Islam di Malaysia, Kuala Lumpur, 5 Jun 2012. Anjuran Dewan Amal Islami (DAMAI).

Nelson, G. 2002. Knowledge Management. Nelson Buchanan & Oostergard. Pte. Ltd.

N. Hartini. 2011. Metodologi Pendidikan Anak Dalam Pandangan Islam (Studi Tentang Cara-Cara Rasulullah SAW Dalam Mendidik Anak). Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim. 9(1): 31-42.

Norazly Nordin dan Mohd Zaidi Hajazi. 2019. Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Kertas Kerja International Conference on Global Education VII “Humanising Technology For IR 4.0”, Padang, 1-2 Julai 2019, Anjuran Universitas Ekasakti Padang, Indonesia.

Norfaezah Mohd Hamidin, Siti Nurhajariah Md Isa, Awatif Abdul Rahman dan Idi Hamdi. 2017. Pendidikan Awal Kanak-Kanak (Pakk) di Malaysia: Kajian Literatur. Kertas Kerja Persidangan Antarabangsa Sains Sosial & Kemanusiaan, Selangor, 26-27 April 2017. Anjuran Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS).

Osman Bakar, Azizan Baharuddin dan Zaid Ahmad (pnyt.). 2009. Modul Pengajian Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

Shamsul Amri Baharuddin. 2001. “Malay’ and “Malaysness” in Malaysia Reconsidered: A Critical Review. Communal/ Plural. 9(1): 69-80.

Sharifah Nor Puteh dan Aliza Ali. 2012. Persepsi Guru Terhadap Penggunaan Kurikulum Berasaskan Bermain Bagi Aspek Perkembangan Bahasa Dan Literasi Murid Prasekolah. Mei 2012, 2(1): 141-159.

Siti Norlina Muhammad dan Mohd Nasir Ripin. t.th. Pemupukan Akhlak Muslim Menurut Pandangan Ibnu Miskawayh. Universiti Teknolgi Malaysia: Pusat Pengajian Islam dan Pembangunan Sosial.

Teoh Hsien-Jin. 2014. Mengawal tingkah laku kanak-kanak https://www.amway.my/en/Resource CenterDocuments/Visitor/MM_Article8.pdf. Diakses pada 27 November 2014.

The National Association for The Education of Young Children (NAEYC). 2011. Code of Ethical Conduct and Statement of Commitment. USA: Washington DC.

Wan Mohd. Nor Wan Daud. 1990. Budaya Ilmu Sebagai Asas Pembangunan Tamadun. Jurnal Pendidikan Islam. 3(1): 51-67.

Zaharani Ahmad, Nor Hashimah Jalaluddin, Fazal Mohamed, Harishon Radzi dan Mohd Shabri Yusof. 2011. Pemerkasaan Jati Diri Bahasa Melayu: Isu Penyerapaan Kata Asing (Empowerment and Configuration Malay language Identity: Infiltration of Foreign Vocabularies Issue). Jurnal Melayu. 6: 13-27.

Zakaria Stapa, Noranizah Yusuf dan Abdul Fatah Shaharudin. 2012. Islam Asas Pembentukan Jati Diri Bangsa Melayu-Muslim. Universiti Kebangsaan Malaysia: Fakulti Pengajian Islam. Jurnal Hadhari. Special Edition: 129-141.

Published

2020-11-30
CITATION
DOI: 10.33102/sainsinsani.vol5no2.156
Published: 2020-11-30
033 OJS add phone number field

How to Cite

Sulaiman @ Mohamad, A., Che Noh, N. ., & Jamsari, E. A. . (2020). Jati Diri Kanak-Kanak Melayu-Islam Menerusi Pendidikan Awal: Malay-Muslim Children Identity through Early Education. Sains Insani, 5(2), 98-106. https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol5no2.156
سرور مجازی ایران Decentralized Exchange