Pengaplikasian Model Awal Kit Asas Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Melayu Kanak-Kanak Pemulihan Khas

Authors

  • Nurul Haniza Samsudin
  • Puteri Roslina Abdul Wahid
  • Salinah Ja’afar

DOI:

https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol3no1.17

Abstract

This article discusses the application of Basic Reading Kit early model in the learning of Malay Language among remedial education children. The developed early model was related to letter recognition and graphical knowledge. The development of this Basic Reading Kit early model involved four phases namely selection, development, execution, and adaptation of which these phases were applied throughout a month-long pilot test. This research used both quantitative and qualitative approaches in collecting the data. The subjects selected were five year three students who were undergoing remedial education class in Johor Bahru, Johor. The instruments utilized in this research included both verbal and non-verbal tests. Two types of test were administered – before and after the Basic Reading Kit early model had been exposed to the children. The data illustrate that there was an increment of 3.17% in the children’s performance after the teaching and learning using the Basic Reading Kit early model (when the three learning outcomes [LO] be summed up). Even though there was no percentage increase seen in LO 2, LO 1 shows an increment of 1.54%, while in LO 3, the increase was 7.5 % as compared to the test result before the application of Basic Reading Kit early model. The data portrays the effectiveness of the application of Basic Reading Kit early model in the teaching and learning of reading among remedial education children.
Keywords: early model, Basic Reading Kit, remedial education children, pilot test, learning outcomes

ABSTRAK: Makalah ini membicarakan tentang pengaplikasian model awal Kit Asas Membaca dalam pembelajaran bahasa Melayu kanak-kanak pemulihan khas. Model awal yang dibina adalah berkaitan dengan pengecaman huruf dan pengetahuan grafik. Pembinaan model awal Kit Asas Membaca ini melibatkan empat tahap, iaitu penentuan, pembangunan, penggunaan, dan penyesuaian yang diaplikasikan melalui kajian rintis selama sebulan. Kajian ini juga menggunakan kaedah kuantitatif dan kualitatif dalam pengumpulan data. Subjek yang dipilih merupakan lima orang pelajar darjah tiga yang mengikuti kelas pemulihan khas di Johor Bahru, Johor. Instrumen yang digunakan ialah ujian lisan dan bukan lisan. Dua jenis ujian dijalankan, iaitu sebelum dan selepas penggunaan model awal Kit Asas Membaca didedahkan kepada mereka. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa terdapatnya peningkatan pencapaian sebanyak 3.17 % selepas pengajaran dan pembelajaran (P&P) menggunakan model awal Kit Asas Membaca apabila ketiga-tiga hasil pembelajaran (HP) dijumlahkan. Dapatan HP 1 menunjukkan wujudnya peningkatan sebanyak 1.54%, manakala HP 3 pula sebanyak 7.5% sebelum dan selepas P&P menggunakan model awal Kit Asas Membaca. Walau bagaimanapun, tiada peningkatan peratusan pencapaian bagi HP 2 sebelum dan selepas P&P menggunakan model awal Kit Asas Membaca. Dapatan ini menunjukkan bahawa terdapatnya keberkesanan pengaplikasian model awal Kit Asas Membaca sebelum dan selepas P&P membaca kepada kanak-kanak pemulihan khas.
Kata kunci: model awal, Kit Asas Membaca, kanak-kanak pemulihan khas, kajian rintis, hasil pembelajaran

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nurul Haniza Samsudin

Jabatan Bahasa Melayu, Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya

Puteri Roslina Abdul Wahid

Jabatan Bahasa Melayu, Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya

Salinah Ja’afar

Jabatan Bahasa dan Lingusitik Melayu, Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya

References

Ab. Rahim Selamat. (1987). Teknologi sistem pengajaran. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti.Adams, M. J. (1990). Learning to read: Thinking and learning about print. Cambridge, MA: MIT Press.
A. Jailani Che Abas. (2012). Analisis kecelaruan membaca bahasa Melayu pelajar Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M). (Tesis Sarjana). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
Chua Tee Tee & Koh Bo Boon. (1992). Pendidikan khas dan pemulihan bacaan asas. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.
Dewan Bahasa dan Pustaka. (2005). Glosari pendidikan jilid 1. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. East, M. (1952). Display for learning: Making and using visual materials. New York : Holt, Rinehart and Winston
Taylor, J.J. (1973). The voluntary reading habits of secondary school pupil. Journal of Research in Reading 7 (3), p.p 11–18.
Smith, F. (1978). Reading. Cambridge: University Press.
Jais Sahok & Mat Nor Hussin. (1990). Pendidikan pemulihan. Selangor: Masa Enterprise.
Jamila K.A. Mohamed. (2005). Pendidikan Khas untuk kanak-kanak istimewa. Pahang: PTS Professional. Kavitha Mahalingam. (2009). Masalah membaca di kalangan murid tahun satu dalam program Kelas Intervensi Awal. (Tesis Sarjana), Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
Khatijah Abdul Hamid. (1990). Tinjauan alat dan bahan dalam pengajaran bahasa Melayu: Peranan dan sumbangan dari pihak swasta. In Juriah Long & Noor Ein Mohd Noor (Eds.), Alat dan bahan pengajaran bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Misdar (2015).Meningkatkan kemampuan membaca permulaan melalui media kartu kata bagi anak lambat belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus 1(1), 502-514.
Nor Laila Kuslan. (2014). Aktiviti pemulihan bacaan di sebuah sekolah rendah: Satu kajian kes. (Tesis PhD). University Malaya, Kuala Lumpur.
Norzainariah Abu Hassan. (2004). Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajarab bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUiTTHO. (Disertasi Sarjana). Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Batu Pahat, Johor.
Vikneswari Maruganatham. (2014). Masalah membaca dalam kalangan murid tahun satu dan penglibatan program LINUS dalam masalah membaca. (Disertasi Sarjana). Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Zulbaharen Ahmad. (1997). Kajian terhadap masalah tidak boleh membaca di kalangan murid Tahun Tiga (Disertasi Sarjana). Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

Published

2018-09-03
CITATION
DOI: 10.33102/sainsinsani.vol3no1.17
Published: 2018-09-03
033 OJS add phone number field

How to Cite

Samsudin, N. H., Abdul Wahid, P. R., & Ja’afar, S. (2018). Pengaplikasian Model Awal Kit Asas Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Melayu Kanak-Kanak Pemulihan Khas. Sains Insani, 3(1), 1-9. https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol3no1.17
سرور مجازی ایران Decentralized Exchange

Most read articles by the same author(s)