Pembudayaan Positif di Sekolah dalam Mencegah Remaja daripada Berpacaran
Positive Culture at School in Preventing Teenagers from Coupling
DOI:
https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol5no1.122Abstract
Berpacaran adalah percintaan berlainan jantina (lelaki dan wanita) sebelum nikah dan mempunyai hubungan yang mesra antara kedua pihak. Pelbagai masalah sosial melibatkan golongan remaja berpacaran seperti seks bebas, lari daripada rumah, hamil tanpa nikah dan pengguguran janin. Perkara ini menunjukkan keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja semakin berleluasa. Maka, objektif penulisan ini dilakukan untuk menjelaskan peranan pembudayaan positif dalam membentuk akhlak remaja berpacaran. Kaedah penulisan ini berbentuk kualitatif berdasarkan kajian-kajian dan penyelidikan terdahulu menerusi jurnal, prosiding dan thesis yang berkaitan dengan perbincangan. Hasil penulisan mendapati senario berpacaran yang tidak terkawal dalam kalangan remaja merupakan antara faktor peningkatan masalah sosial di Malaysia. Sekolah memainkan peranan penting dalam membina keunggulan akhlak remaja. Hal ini demikian kerana sekolah adalah institusi yang sesuai untuk melaksanakan pelbagai program. Penekanan mengenai penghayatan akhlak perlu diterapkan secara berterusan kepada remaja berpacaran agar dapat menjauhkan diri daripada melakukan perkara-perkara hina. Oleh itu, pelaksanaan pembudayaan positif berbentuk program Usrah dan pelaksanaan kaunseling menggunakan kaunseling Islam yang boleh dikategorikan sebagai kurikulum tersembunyi di sekolah berupaya memberikan pendidikan dan kesedaran dalam membentuk akhlak remaja berpacaran.
Downloads
References
Kamus Dewan (Edisi Keempat). (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Juliana Irmayanti Saragih & Irmawati. (2005). Fenomena Jatuh Cinta Pada Mahasiswi. Jurnal Psikologia,1(1), 48-55.
Mohamad Faizal Mohammad & Mohd Zaki Ishak. (2014, Januari). Gejala Hubungan Seks Dalam Kalangan Pelajar: Satu Kajian Kes. Kertas Kerja Seminar Kebangsaan Integriti Keluarga 2014. Sabah, Fakulti Psikologi dan Pendidikan, Universiti Malaysia Sabah.
Mohamad Khairi Othman & Asmawati Suhid. (2010). Peranan Sekolah Dan Guru dalam Pembangunan Nilai Pelajar Menerusi Penerapan Nilai Murni: Satu Sorotan. MALIM-SEA Journal of General Studies, 11(1), 117-130.
Mohd Khir Johari Abas. (2018). Faktor Perkembangan Kaunseling Islam Di Malaysia Satu Kajian. Attarbawiy: Jurnal Pendidikan Malaysia, 2(2), 29-35.
Mohd Said Muhammad Nordin, Jamil Ahmad dan Ab Halim Tamuri. (2011, November). Pelaksanaan Program Usrah Badar Di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Sheikh Haji Mohd Said. Prosiding Nadwah Ulama Nusantara IV: Ulama Pemacu Transformasi Negara. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Muhammad Faizal A. Ghani, Saedah Siraj, Radzuan Kassim, Husaina Banu Kenayathulla, Shahril @ Charil Marzuki dan Faisol Elham. (2013). Amalan Sekolah Cemerlang Di Sekolah Berasrama Penuh Dan Sekolah Menengah Kebangsaan Agama: Satu Perbandingan. The Online Journal of Islamic Education, 1(2), 30-47.
Norafidah Gordani & Abdul Ghafar Don. (2017). Sukatan Usrah Dalam Membentuk Akhlak Mulia: Kajian Di Maahad Tahfiz Wal Tarbiyyah Darul Iman (Satu Dapatan Awal). Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, 4(1), 104-114.
Norhisham Muhamad. (2018). Pengaruh Ansyitah (Aktiviti) Terhadap Pembentukan Akhlak Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Agama. Johor: Universiti Teknologi Malaysia Press.
Norsaadah Din@Mohamad Nasirudin, Yusni Mohamad Yusak dan Muhamad Fadzil Abd Manap. (2015). Usrah Wadah Pendidikan: Pengaplikasiannya Melahirkan Insan Terpelajar dan Terdidik. Selangor: Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.
Nurul Badriyah Ali, Ummi Farhah Usman Agung dan Siti Hawa Ahmad. (2016). Demografi Remaja Wanita Bermasalah: Kajian Analisis Terhadap Penghuni Dua Pusat Bimbingan, Raudhatus Sakinah Dan Dar As-Sa’adah. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, 3(1), 1-17.
Othman Md Johan dan Norazmah Mohamad Roslan. (2011). Faktor-faktor Yang mempengaruhi Remaja Terlibat Dalam Masalah Sosial Di Sekolah Tunas Bakti, Sungai Lereh, Melaka. Journal of Education Psychology & Counseling, 1(7), 115-140.
Roslee Ahmad, Mohamed Sharif Mustaffa dan Sulaiman Shakib Mohd Noor. (2008, Mac). Pendekatan Kaunseling Islam Untuk Menangani Masalah Tingkah Laku Seksual Pelajar. Suatu Konsep Pemikiran. Kertas kerja International Seminar on Islamic Science And Technology. Putra World Trade Centre (PWTC), Kuala Lumpur.
Schutt-Aine, J & Maddaleno, M. (2003). Sexual Health And Development Of Adolescents and Youth in The Americas: Program and Policy Implications. United States: Pan American Health Organization, Washington.
Syaidatun Nazirah Abu Zahrin, Hanisah Osman dan Fazilah Idris. (2016). Konsep Cinta Muslim, Personaliti Dan Akhlak Percintaan Dalam Kalangan Belia Muslim. MALIM- Southest Asian Journal and General Studies, 17(1), 29-54.
Wan Ramizah Hasan dan Azizah Mat Rashid. (2016). Maksiat Zina Menurut Perspektif Al-Quran Dan Hadis: Tinjauan Terhadap Faktor dan Kedudukannya dalam Perundangan Syariah di Malaysia. Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.
Zainal Madon dan Mohd Sharani Ahmad. (2004). Panduan Mengurus Remaja Moden. PTS Publications and Distributors Sdn. Bhd, Batu Caves.
Zakaria Stapa, Ahmad Munawar Ismail dan Noranizah Yusof. (2012). Faktor Persekitaran Sosial dan Hubungannya dengan Pembentukan Jati Diri. Jurnal Hadhari Special Edition, 155-172.
Zulaiha Ali Othman, Roslan Ahmad, Umi Nadzirah
Ali Othman dan Zurina Muda. (2016). Remaja Bercinta: Kajian Terhadap Tiga Jenis Sekolah Menengah Kebangsaan, Agama Dan Agama Swasta. Jurnal Hadhari, 8(1), 187-210.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Nur Khairunnisa Hodzori, Latifah Abdul Majid, Wan Nasyrudin Wan Abdullah (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Author holds the copyright of the article.
2. Jurnal Sains Insani owns the rights to publish the article. The writer may request permission to republish the article from the editor.
3. Jurnal Sains Insani follows the APA (American Psychological Association) style for all in-text citation and list of bibliographies.