Perpaduan Etnik di Malaysia Menurut Ideologi Pendidikan ZA’BA

Authors

  • Noor Aziera Mohamad Rohana
  • Abdul Qayuum Abdul Razak
  • Nuruul Hidayah Mansor
  • Mohamad Shafiei Ayub
  • Ahmad Faiz Ahmad Ubaidah

DOI:

https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol2no2.43

Abstract

This article examines the racial unity in Malaysia based on ZA’BA’s educational ideology. The objective of this study aims at revealing the living conditions of the ethnic communities in Malaya around the 19th century. It also analyzes the ideological thinking ZA’BA education based on ethnic-based economic activities. In addition, the study will also assess the development of education towards ethnic unity and development of the country without discrimination against any ethnic. This study used the method of a literature review by means of document analysis. The study found that the economic gap can occur as a result of neglecting education. Education is a pillar of civilization that ensures the country's development through ethnic unity. ZA’BA observations are on the implementation of the ethnic-based economy is a problem and the leading cause of unity. It served as an aid towards the Malay community in a changing way of life, then to the basis of ethnic unity and development of the Malaysia today.

Keywords: Ethnic diversity; economic; education; unity

ABSTRAK: Artikel ini bertujuan mengkaji perpaduan kaum di Malaysia berdasarkan ideologi pendidikan ZA’BA. Objektif kajian adalah untuk mengkaji keadaan hidup masyarakat pelbagai etnik di Tanah Melayu sekitar abad ke-19M. Selain itu, ia turut bertujuan menganalisis ideologi pemikiran pendidikan ZA’BA berdasarkan kegiatan ekonomi berasaskan etnik. Di samping itu, kajian juga menilai perkembangan pendidikan ke arah perpaduan etnik dan pembangunan negara tanpa diskriminasi terhadap mana-mana etnik. Metodologi kajian yang digunakan ialah kajian kepustakaan menerusi kaedah analisis dokumen. Kajian menunjukkan bahawa jurang ekonomi boleh berlaku kesan daripada pengabaian terhadap aspek pendidikan. Pendidikan merupakan tunggak ketamadunan yang menjamin pembangunan negara melalui perpaduan etnik. Pemerhatian ZA’BA terhadap pelaksanaan ekonomi berasaskan etnik merupakan masalah dan punca utama kepada perpaduan kaum. Ia sekaligus menjadi membantu ke arah masyarakat Melayu dalam mengubah cara hidup, seterusnya menjadi asas kepada perpaduan etnik dan pembangunan negara Malaysia hari ini.

Kata kunci: Kepelbagaian etnik, ekonomi, pendidikan, perpaduan

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Noor Aziera Mohamad Rohana

Akademi Pengajian Islam Kontemporari, UiTM Melaka Kampus Jasin, Malaysia

Abdul Qayuum Abdul Razak

Akademi Pengajian Islam Kontemporari, UiTM Melaka Kampus Jasin, Malaysia

Nuruul Hidayah Mansor

Akademi Pengajian Islam Kontemporari, UiTM Negeri Sembilan Kampus Kuala Pilah, Malaysia

Mohamad Shafiei Ayub

Akademi Pengajian Islam Kontemporari, UiTM Melaka Kampus Alor Gajah, Malaysia

Ahmad Faiz Ahmad Ubaidah

Akademi Pengajian Islam Kontemporari, UiTM Negeri Sembilan Kampus Seremban, Malaysia

References

Abdul SalamYussof. 2003. Keperibadian Unggul: Analisis Pendidikan Perspektif al-Ghazali dan Konfusius. Jurnal YADIM. Bil 5. hlm.73-84.

Adnan Nawang. 1994. ZA’BA Patriot dan Pendeta Melayu. Kuala Lumpur: Yayasan Penataran Ilmu.

Adnan Nawang. 1996. Gagasan dan Perjuangan Politik ZA’BA. Jurnal Jabatan Sejarah Universiti Malaya. No.4. Bil 4-6.

Adnan Nawang. 2009. ZA’BA dan Melayu. Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Alimuddin Mohd Dom. 2012. Menarik minat pelajar ke aliran sains. Berita Harian, 21 Februari. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?
y=2012&dt=0221&sec=Renc ana&pg=re_06.htm [18 Februari 2013].

Choong, Lean Keow. 2008. Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Shah Alam: U.G Press Sdn. Bhd.

Ermy Azziaty Rozali & Mohammad Redzuan Othman. 2010. ‘Jalan Keselamatan Bagi Orang-orang Melayu’: Pemikiran ZA’BA Mengenai Pendidikan dan Ekonomi
Melayu-Islam Era 1920-an. Jurnal Sejarah. No.18: 21-33.

Haron Daud. 1995. Pemikiran dan Sikap ZA’BA terhadap Bangsa Melayu. JEBAT. No. 25: 107-121.

Hasnah Husiin. 2009. Guru-guru Melayu Peranan dan Perjuangan pada Zaman Penjajahan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Idris Zakaria. 2006. Sejarah dan Citra Islam di Alam Melayu: Kelebihan dan kekurangan. Melayu: Jurnal Antarabangsa Dunia Melayu. Jilid 4-5: 19-45.

Mohd Faizal P.Rameli & Siti Nurul Izza Hashim. 2015. Dari Segregasi ke Integrasi. Dlm Mohd P.Rameli et al. Hubungan Etnik di Malaysia: Menelusuri Sejarah,
Membina Integrasi. Melaka: Akademi Pengajian Islam Kontemporari.

Mohd Salleh Lebar. 2002. Perancangan Pendidikan Peringkat Sekolah dan IPT. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors SDN BHD.

Mohd. Yusof Hasan. 2004. Pembinaan Paradigma Pemikiran Peradaban Melayu. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Muhammad Muhd Taib. 1996. Melayu Baru. Kuala Lumpur: ITC Book Publisher.

Nik Hassan Shuhaimi. 2006. Melayu, Warisan Tamadunnya Pemangkin Pembinaan Melayu Mahawangsa. Melayu: Jurnal Antarabangsa Dunia Melayu. Jilid 4-5: 60-
83.

Rahimin Affandi Abd. Rahim, Faisal @ Ahmad Faisal Abdul Hamid & Nor Adina Abd. Kadir. 2009. Jalinan Intelektual antara IPT Islam Malaysia dan Indonesia dalam
pembentukan tamadun Melayu-Islam: Satu Analisis Sejarah. Kertas kerja Malaysia Conference on Arabic Studies and Islamic Civilization (MACASIC). Anjuran
Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam (JPATI), Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi, Selangor, 29-30 Disember.

Shahril @Charil Marzuki. 2005. Mengurus dan Membiayai Pendidikan di Malaysia. Bentong: PTS Profesional Publishing SDN BHD.

Sidek Baba. 2006. Modal Insan dalam pembangunan ketamadunan ummah: cabaran dan strategi. Kertas Kerja Konvensyen Islam Hadhari Peringkat Kebangsaan
2006. Anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Jabatan Perdana Menteri. Kuala Lumpur, 23-24 Jun.

Ungku A. Aziz. 1987. Jejak-jejak di Pantai Zaman. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

Zaqzouq, Mahmud Hamdy. 2006. Membangun Tamadun Ummah Satu Kefardhuan. Kertas Kerja Konvensyen Islam Hadhari Peringkat Kebangsaan 2006. Terj.
Anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Jabatan Perdana Menteri. Kuala Lumpur, 23-24 Jun.

Published

2017-09-02
CITATION
DOI: 10.33102/sainsinsani.vol2no2.43
Published: 2017-09-02
033 OJS add phone number field

How to Cite

Mohamad Rohana, N. A., Abdul Razak, A. Q., Mansor, N. H., Ayub, M. S., & Ahmad Ubaidah, A. F. (2017). Perpaduan Etnik di Malaysia Menurut Ideologi Pendidikan ZA’BA. Sains Insani, 2(2), 106-116. https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol2no2.43
سرور مجازی ایران Decentralized Exchange

Most read articles by the same author(s)